Select Menu

Slider

Travel

Performance

Tazkirah

My Place

Slider

Busines

Online

Videos

» » » » Ibadurrahman atau hamba Yang Rahman
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

Ibadur Rahman.




Didalam Surah Al-Furqan ayat 63-67, ALLAH S.W.T telah berfirman dan menjelaskan kepada kita tentang sifat-sifat sebenar ‘Ibadurrahman atau hamba Yang Rahman untuk dijadikan 
teladan untuk diikuti dan dicontohi. 
                                                                                                                                                      Apakah dia ‘Ibadurrahman?
 ‘Ibadurrahman adalah golongan hamba yang menghambakan 
diri mereka pada ALLAH semata-semata. Tetapi, terdapat juga golongan hamba yang lain seperti hamba syaitan, hamba taghut, wang dan sebagainya.
‘Ibadurrahman ini disandarkan kepada Zat ALLAH Yang Suci (Ar-Rahman) yang mengandungi pengertian, bahawa mereka adalah hamba-hamba yang layak untuk mendapat rahmat ALLAH dan mereka selalu berada dalam lingkungan rahmat ini dimana rahmat memagari mereka dari arah kanan, kiri, atas dan bawah.
Apakah kita juga ingin termasuk golongan ‘Ibadurrahman? Apakah kita ingin menyandarkan diri pada ALLAH? Adakah kita ingin menjadi salah seorang dari mereka? Jika kita menginginkan, maka ketahuilah sifat-sifat mereka sehingga kita terdorong untuk termasuk dalam golongan sebenar-benar hamba disisi ALLAH S.W.T Pemerintah Sekalian Alam. ALLAHUAKBAR!
Tetapi, hakikatnya ia bukan terletak pada ucapan dan pengakuan sahaja kerana berapa banyak manusia yang berkata: ‘Aku termasuk dalam ‘Ibadurrahman, tetapi perilakunya mengatakan:’Engkau ‘Ibadusy-syaitan, hamba syaitan bukan 
IBADURRAHMAN! Na’uzubillahiminzalik…

CIRI-CIRI IBADURRAHMAN

3. Qiamullail
4. Al-khaufu minan nar (TAKUT NERAKA)
5. BERSEDERHANA DALAM BERBELANJA
6. AtTAUHID
 7.MENJAUHI PEMBUNUHAN DAN MENGHORMATI ERTI HIDUP
8.MENJAUHI ZINA
9.TAUBAT NASUHA


About teamxtremerich

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments

Leave a Reply

Remote Submitter



Buy and Sell text links