Select Menu

Slider

Travel

Performance

Tazkirah

My Place

Slider

Busines

Online

Videos

» » » » Sarawak diisytiharkan sebagai cuti umum esok 11.01.17
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem,72, dilaporkan meninggal dunia pada tengah hari tadi.

Laman media sosial mula dibanjiri penghargaan daripada netizen, termasuk ahli politik susulan pemergian Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem kira-kira 1.20 tengah hari tadi.

“Malaysia hilang seorang pemimpin berkebolehan,” tulis Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam Twitter.

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) mengucapkan takziah di atas pemergian bekas Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem yang telah meninggal dunia akibat sakit jantung tengahari tadi.

Turut berkongsi kesedihan, pihak Bersatu berkata, Adenan yang dikenali sebagai Tok Nan merupakan pejuang hak rakyat Sarawak dan pemimpin yang dihormati.

“Dukacita dimaklumkan Adenan telah meninggal dunia jam 1.20 petang di Hospital Jantung Samarahan Sarawak hari ini akibat sakit jantung.

“Salam Takziah buat seluruh rakyat Sarawak,” kata pihaknya  menerusi kenyataan di Facebook rasmi, hari ini.

Ketua Menteri Sarawak Adenan Satem, yang meninggal dunia petang tadi, akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Samariang selepas solat Zohor esok.

Menurut Borneo Post, esok telah diisytiharkan sebagai cuti umum di Sarawak, manakala tempoh berkabung tujuh hari akan diperhatikan di negeri ini.

Orang ramai boleh memberi penghormatan terakhir di Masjid Negeri di Petra Jaya bermula pada pukul 10.30 pagi.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak juga dijangka tiba di Sarawak untuk memberi penghormatan terakhir.

Timbalan Ketua Menteri, Abang Johari Tun Openg pada sidang akhbar bahawa semua bendera negeri akan dinaikkan separuh tiang dalam tempoh tersebut.

Turut hadir pada sidang media itu ialah Timbalan Ketua Menteri Amar Douglas Uggah Embas dan Setiausaha Kerajaan Negeri Mohd Morshidi Abdul Ghani.

Adenan, 72, mengambil alih jawatan Ketua Menteri Sarawak dari pemimpin terdahulu, Abdul Taib Mahmud, pada bulan Februari 2014.

Seorang pemimpin popular, Adenan membawa BN kepada kemenangan menyapu pada pilihan raya negeri Sarawak yang lalu, memenangi 72 kerusi DUN daripada 82 yang dipertandingkan.

Tidak lama selepas pemergian beliau, Twitter telah dibanjiri dengan mesej takziah dari kedua-dua ahli politik pemerintah dan pembangkang.

Lazada Malaysia

About teamxtremerich

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments

Leave a Reply

Remote Submitter



Buy and Sell text links